Cales son os dereitos dos viaxeiros se se atrasa ou cancela un voo?
As compensacións máis comúns son o reembolso do importe do billete ou a alternativa de transporte
As devolucións son distintas dependendo do medio de transporte e a distancia á que se atopa o destino

Os pasaxeiros de voos cancelados teñen dereito ao reembolso do billete ou a que a aerolínea lles ofreza unha alternativa de transporte ata o seu destino final, segundo lembra a Axencia de Seguridade Aérea (AESA).
O Tribunal de Xustiza da Unión Europea ditaminou que as folgas organizadas polo persoal propio da compañía aérea non constitúen unha "circunstancia extraordinaria" e, polo tanto, non liberan a compañía aérea da súa obrigación de pagar unha indemnización en caso de cancelación ou grande atraso dos voos.
Os dereitos dos pasaxeiros están recollidos no Regulamento Europeo 261/2004 sobre atrasos, cancelacións e denegacións de embarque, que establece que teñen dereito a elixir entre o reembolso do billete ou un transporte alternativo ata o destino final.
Se o atraso é superior a cinco horas, o pasaxeiro poderá renunciar ao voo e solicitar o reembolso do billete, aínda que neste caso non poderá recibir compensación económica adicional.
Devolucións en efectivo
A devolución do prezo do billete deberá facerse en efectivo (en metálico, por transferencia bancaria ou cheque) nun prazo de sete días, aínda que tamén se permite o reembolso en forma de bonos de viaxe se o interesado o acepta.
Se o atraso ou a saída do voo alternativo é superior a dúas horas sobre o horario previsto inicialmente, a aerolínea ten que ofrecer gratuitamente aos pasaxeiros comida e bebida e, se fose necesario, aloxamento e transporte entre o aeroporto e o lugar de estancia.
Se a compañía non aboa todos estes gastos, o pasaxeiro deberá conservar todas as facturas dos gastos ocasionados polo atraso ou a cancelación para reclamalos posteriormente, lembra a AESA.
Compensacións entre 250 e 600 euros
Os pasaxeiros de voos cancelados e aqueles que cheguen a destino con máis de tres horas de atraso terán dereito a unha compensación de 250 euros para voos de ata 1.500 quilómetros; de 400 euros para todos os intracomunitarios de máis de 1.500 quilómetros e para os de entre 1.500 e 3.500 quilómetros, e de 600 euros para todos os demais.
En caso de folgas, a compañía queda exenta de pagar indemnización se pode probar que informou ao pasaxeiro da cancelación con polo menos dúas semanas de adianto ou se avisou sete días antes e ofreceu un transporte alternativo.
As reclamacións deben presentarse ante a aeroliña, pero se o viaxeiro entende que os seus dereitos non se viron atendidos pode interpoñer unha nova reclamación ante a AESA e ten tamén a opción de recorrer á vía xudicial.
Atrasos en trens e autobuses
En caso de viaxar en tren, se a saída se atrasa máis de 60 minutos, o pasaxeiro ten dereito a unha compensación do 25 % do prezo do billete, que sobe ao 50 % cando se acumula unha demora de dúas horas.
Se se viaxa en autobús e o atraso é de máis de dúas horas, o pasaxeiro pode pedir o reembolso do prezo do billete ou transporte alternativo.
Para os desprazamentos en barco se a demora na saída é de máis de hora e media dá dereito a reembolso ou transporte alternativo e se a chegada se produce máis dunha hora despois do previsto xérase o dereito para pedir unha indemnización de entre o 25 e o 50 % do prezo do billete.
Os pasaxeiros teñen dereito a comida e bebida gratuíta se hai demoras, segundo a información facilitada polo Ministerio de Consumo, que sinala tamén que en todos os casos se o atraso implica desprazarse ao día seguinte, o viaxeiro ten dereito a que lle paguen a noite de hotel e os traslados pertinentes.
Perda de maletas
No caso de que a compañía de transporte perda as maletas dos pasaxeiros, é preciso notificalo por escrito á empresa responsable, porque, de non facelo, pérdese o dereito á indemnización, explican en Consumo.
Se se viaxa en avión, antes de saír do aeroporto, hai que comunicar a perda á compañía aérea, que debe dar un Parte de Irregularidade (PIR), documento imprescindible para recuperar a equipaxe e recibir a indemnización, que é dun máximo de 1.600 euros. Considérase perdido se pasaron máis de 21 días.
Nas viaxes en tren a indemnización máxima é de 1.400 euros por pasaxeiro en caso de perda, e en autobús a compensación será de ata 450 euros sempre que a viaxe supere os 250 quilómetros.
Nas viaxes en barco, a compensación por perda atraso ou deterioración será de ata 2.700 euros pola equipaxe de camarote e de 15.500 euros por vehículo.